Jumaat, 6 Julai 2012

~REZEKI MASING-MASING~

Hai assalamualaikum w.b.t.....

Hai sume sahabat2 ku...ada ke sahabat?hahah...merepek sudah...hemm..malam ni aku saje terokai fb2 sedara mara..kawan2..dan sape je...and toin2..aku jumpa fb sedara aku Haziqah Jaafar....dah lama sebenarnye dia off fb dia sebab dia nak exam...bagus kan dia..nak exam off kan fb sebab xnak leka dan lalai dengan sume yang lagha kat fb ni....banyak yang boleh buat kita lalai dengan adanya fb ni...aku sendiri dulu pon leka gak..yela orang baru dapat fb...jakun betoii lah..hahahaha...

Dulu hari2 nak online..tiap masa nak chit chat...setiap jam harus cari maklumat rakan2 yang ingin di jadikan rakan..sibuk mencari kenalan la katekan..memang jakun tahap serius lah..hahahah...hanya kak noli saya je yang tegur.."uit2...lama betul b'fb"....hahahahah....malu sei bile ingat2...hehe..tapi sekarang dah xmacam dulu...dulu kamcing sangat dengan fb...tapi sekarang nak ziarah sekali sekala pon susah gilerr..hehe..sampai fb ni dah berabuk2 dan ada ulat2...yang paling sedih...kecian blog aku ni....dah berabad aku xbagi dia makan dengan ayat2 karangan aku yang tah pape ni...huahuahuah...

Mane tak nye...sekarang aku sibuk keje kat I.K.S Wak Tunod Enterprise...bahagian packing2 rempeyek..aduuhhh,...bile cite pasal peyek2...aku jadi xkeruan tau x..huh!....tension la keje sana..dulu mula best la...sekarang aku dah xd mood dan hati aku pon dah xd kat situ..balk kate orang..."jasad memang ada kat situ,tapi hati dan jiwa langsung xd kat situ.."...otak ni dah ligat pikir nak keje tempat lain...xkan sampai tua aku nak keje sana...kalau ada EPF N SOCSO xpe jugak kan..ni langsung xd..kalau aku excident ke mati ke ape ke...sape nak tanggung kos perubatan...sape nak tanggung kos kesedihan...ada diorang nak tanggung...huh hampeh la sume tu...huhu...

Dah la keje sana asek nak kene herdik je..mula2 dulu yela diorang layan macam baik sangat...dah lame2..oooooohhh...keluaq belang rimau hang na..huh!!...xpe2...dalam diam aku mula mencari keje yang lebih sesuai dengan kelulusan aku...even aku setakat STPM jek....aku yakin aku layak untuk keje dalam bidang yang lebih baik khas untuk diri aku...bukan aku nak membangga diri...tapi aku harus ada keyakinan diri..barulah aku bole berjaya...xkan dan xmungkin aku nak duduk di takuk yang lama je...aku pon perlu ubah diri dan terutama sekali keluarga aku...

Xkan sampai mati aku nak jadu kuli batak pada orang yang sering engherdik aku dan mak aku..wooo..minta maaf banyak2 yo...aku paling xtahan bile tengok mak aku menangis..aku paling benci orang buat mak aku menangis...aku dah rase sume keperitan hidup dia..aku tau camner seksanya dia nak teruskan hidup even kami ni bukanlah miskin ibarat pape kedana tu...tapi jiwa dan raga kami terseksa..dengan sikap ayah lagi...dengan krisis kewangan lagi....macam2 la...pening aku pikir..opss!!..bukan pening lagi ye..tapi dah nak meletop dah kepala ni...huh...

Banyak masalah dalam keluarga aku ni...bile tengok family orang lain terutamanya sedara mara...senangnya hidup diorang...senang dapat keje...keje pon bagus2..belaja tinggi2...sampai ke nagara China sana ha...gaji pon dah tenang...aku sebenarnya cemburu sangat dengan diorang...tapi apekan daya...sabar jelah...kerana sabar itulah separuh dari iman..dan kerana sabarlah aku menangis tiap kali di tikar sembahyang...memohon moga Allah bukakan pintu rezeki untukku..lapangkan lah jalan hidupku agar mudah aku temuinye....

Hemmmmmm...bukan aku nak bangga atau ape..xd ae yang aku nak banggakan pada diri ini...aku cume budak perempuan yang xpandai..xd keje bagus...hidup pon xmenentu lagi..tapi akhir2 ni dah ada yang merisik2 aku..ada juga yang sudi nak berteman dengan orang sederhana ini..tapi sabarlah andai dikau ikhlas mahu berteman dalam hidupku untuk selamanya...sabarlah...izikan aku untuk mencari wang simpananku sendiri agar aku tidak menyusahkan mamaku dikemudian hari...andai dikau serius untuk meneruskan...sila beradat seperi orang kita...bukan ku terlalu cerewet..tapi kita punya adat dan agama...hadirlah...InsyaAllah akan kami sambut dengan lapang dada...........

Bercakap mengenai sepupuku Ika...aku terbaca dan tercari di laman fb nya aku bahawa dia kini berada di Beijing,China...bestkan...berbunga bercampur cemburu tatkala mengetahui dia kini menetap di Beijing...bukan ape...aku pikir..nape aku xbole jadi macam dia..nape aku xsehebat dia..nape aku xsebijak dia yang bisa menongkah arah hidup hingga ke negara china...kakak sedaraku pula...kak noli...dia kini bekerja di USM...pekerjaannya juga kini hebat...sudah kurang bimbangnya tentang masa depan...begitu juga adiknya abang fuad...bekerja di bawah lembayung syarikat swasta china...gaji pon bole tahan...kira hidup mereka senang...aku juga yang di takuk lama......

Kak mimi ku pula kini sudah bahagia bersama suami dan anak tercintanya yang baru sahaja dilahirkan beberapa bulan lepas...dua2 merupakan guru...mulia sungguh tugasanmu kak...dan kini aku hanya menunggu masa untuk tolong rewang kali kedua di rumah paksan..tunggu masa je kak siti untuk mendirikan masjid dengan jejaka pilihan keluarga...aku doakan kalian bahagia dan tenang dengan situasi yang ada disekeliling kalian...kak iera ku pula sudah menjawat jawatan yang tidak kurang hebatnya di Kuala Terengganu...sama juga adiknya kak jannah yang kini bekerja di UTEM...safuan juga sudah bekerja...harap kalian turut mendoakan kejayaan ku....

Hemm sudah tertulis di loh mahfuz mungkin....rezeki ku kurang sedikit dari mereka...xpe..aku harus sabar lagi kerana pekerjaan dan rezki ada dimana2...rezki ku bukan setakat disitu saja...moga Allah mempermudahkan perjalanan hidupku....untuk adikku angah..belaja sungguh2 di UNIMAP...jangan kecewakan mama...bia susah camner pon...teruskan...jangan berhenti separuh jalan...sekarang susah..kemudian hari kau akan senang ngah..teruskan...buat adik kecikku...jangan malas2 dik...rajin2 la belaja..kurangkan game dan online fb tu...awak tu dah nak exam spm xlama lagi...risau tengok dia ni la..leka dengan fb dan silat dia...sume tu bole buat lepas exam nanti dik...kau xsayang mama ,along ngan angah ke???....jadilah anak yang baik dik...bahagiakan mama kita.....moga Allah lembutkan hati kau dik...

Huiiii banyaknye aku celoteh malam ni...ni la akibat dah tido awal...sekarang mata xngantuk2...:-)....apepon...gud luck for everyone...have a gud day in all your life...aku sayang sume yang hormat aku walaupon aku bukan lah YB..bukan lah Datin atau Dato'..bukan juga orang pandai2...terima kasih ku ucapkan atas penghargaan kalian...mama,adik dan angah...along sayang korang sangat...tanpa korang kosonglah jiwa dan hidupku...xbermakna hidupku andai kalian tiada disisiku....salam penghormatan yang terakhir sebelom ku labuhkan tirai blog ini...jagelah diri kalian..kehormatan kalian..agama dan bangsa...jangan kalian calitkan secebis noda dalam diri...tanamlah benih kesucian pada jiwa agar mudah ia diselaraskan dengan iman kita.....

Salam ukhuwah dari ku,
            ~MAI~
Insan sepi dan sedang mencari erti hidup.
Wassalam.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan