Jumaat, 30 September 2011

~IBU BUKAN RATU HATIKU TAPI IBARAT RATU "SAMPAH"~

ASSALAMUALAIKUM........


Ibu...(2X)
Engkaulah ratu hatiku...
Bila ku berduka...
Engkau hiburkan selalu...

Serangkap lagu diatas tu sering kita nyanyikan tatkala kita diwaktu kecil2 dulu..kan?????dulu..ibu ibarat permata yang tiada nilainya bagi kita..mereka ibarat aset yang sangat kita sayang hinggakan kita akan menjadi marah pabila ada orang lain yang ingin menumpang kasih dengan ibu kita...betul x saya cakap?..pasti jawapan anda betul...tapi hakikatnya..bisakah kita menyayangi dan mencintai ibu kita hingga ke usia tua mereka??Cuba kalian rasakan satu perasaan dimana kita bakal kehilangan ibu kita yang sangat kita cintai...amat pedih,sakit,derita dan pastinya kita akan berasa dunia ini seakan terbalik bukan...?Namun bagi mereka yang melupakan kasih dan pengorbanan ibu..sudah semestinya mereka tidak akan merasakan perasaan sedih itu...apa yang ada dalam hati mereka hanyalah benci,menyampah,perkataan lantaklah diorang tu,ingat aku ni kuli kau ke?...pelbagai kata2 yang keji sanggup seorang anak lontarkan pada ibu mereka...

Cuba kita bayangkan sahabatku sekalian...betapa hancur dan luluhnya hati ibu bila mendengarkan luahan ikhlas dari seorang anak yang dia tatang dari sekecil tapak tangan hingga sebesar kini...airmata yang tumpah kebumi dari seorang ibu sudah cukup membuatkan seorang anak itu meringkuk kedalam neraka...Wahai anak2...janganlah dikau membuat ibumu bersedih sehingga mengalir airmatanya kerna itu akan mengundang kemurkaan maha Pencipta terhadap kita...

Baiklah...cukup sudah pengenalan kita hari ini...nak "start" dah ni...jam 5.30ptg aku dan mama sampai kat umah nek minah..dia adalah orang yang pernah suatu ketika dulu bakal menjadi mak mertua mama..tapi terkandas ditengah jalan...:-)...sebabnya...hanya aku je tau...:-)....oke...nek minah merupakan ibu kepada 9orang anak yang kini telah berjaya dalam hidupnya..Pakcik udin adalah anak ke-3 nek minah yang mana dialah orang yang pernah mama kasih dulu..kini hanya tinggal kenangan...(cam lagu Saleem tu)..hehe...

Mak aku pon mula tanya camner kesihatan dia..tadi tengah buat apa..dah makan ke belum...macam2 mama tanya..yela mungkin rindu...aku dapat lihat dari wajah mama yang dia sayangkan nek minah macam mak dia sendiri...sekarang...masuk bab anak2..mama tanya..sapa yang jage makan minum makcik..sapa yang selalu jaga makcik kat umah ni....sapa yang duduk dengan makcik sekarang....ha!!..tang duduk dengan sape ni yang buat muka nek minah sedih sangat..macam nak nangis pon ada...yela..aku sendiri terpikir..besarnya umah..mesti ramai yang duduk kat sini..tapi sayang..jawapan yang diberikan sangatlah mengecewakan kami...

Nek minah menggeleng dan terus cakap yang dia duk sorang2 kat sini..anak2 sume xnak duk dengan dia bila dah kahwin...padahal dah sah2 rumah nek minah ni besar giler...bagi aku...cukup untuk 2 family...tapi "hagham"...sorang pon xd kat sini...rumah dia sunyi sepi..xd langsung suare orang..yang ada cume suara katak..unggas..cengkerik...keadaan rumah plak jangan cakap laa...besepah giler..dengan abuk,dengan makanan2 sisa yang jatuh kat bawah meja la..kat bawah katil la...ah!..macam2 aku nampak.....semut jugak yang kenyang sebab dapat bawa balik makanan ke umah mereka...rezki semut...:-)...hemmm...

Aku tergerak hati nak tanya nek minah...xd orang yang kemas kan ke umah ni...aku pon tanya jela..aku memang geram bile tengok semut suke2 hati je berkempen bawa makanan balik umah diorang...aku tanya pon sebab aku tau umah anak2 dia bukan jauh bebenor...2 haa....jalan kaki 2,3 tapak dah sampai dah pon...tapi umah nek minah ni dah macam dalam hutan jauhnya...sebab umah xterurus langsung...geram taw bile tengok...nek minah jawab..."diorang datang long..tapi diorang singgah kejap je...xsempat nak kemas diorang kata..penat la..macam2 alasan yang diorang bagi"...oke...ni bukan aku pandai2 cakap k..nek minah sendiri yang cakap taw...

Mama yang dah lama diam sekarang mula bersoal siasat dengan nek minah...mungkin mama pon xpuas ati bile keadaan umah dia cam ni sekali..mama tanya...makcik dah makan..hari ni makan lauk ape?soalan menduga mungkin..aku yang disisinya hanya tersenyum sinis bila memandang mama...aku paham mama saja tanya macam tu...:-)...nek minah xjawab tapi dia cuma gerakkan jari dia dan tunjuk kearah dua potong kek gulung yang ada kat atas meja sebelah katil dia...aku terus kerutkan dahi dan pandang mama tanpa kate2....mama terus tanya lagi..makcik makan ni je?anak2 xmasakkan ke?menantu2 xbawakan nasi ngan lauk ke??ha kau..ambek...mama tanya dah macam peluru dah...laju je tanya tu...

Aku tengok je muke nek minah...dia pandang je muke mama...tibe2 dia cakap..".makcik mesti xjadi macam ni kalau kau kawen dengan din dulu K...(panggilan untuk mama)...bini dia sekarang layan makcik teruk..macam benci je nak jage makcik...si din pulak takut dengan bini dia...ikut je ape bini dia cakap...kalo bininye cakap jangan datang..ye dia xdatang...(loghat jawa).....fikiranku bergelodak...macam ni diorang layan mak diorang...nek minah bercerita lagi..."kadang2 tu 2,3 hari makcik xmakan K...anak2 xanta makannye..makcik nak bangun dah susah..kaki dengan tangannye dah xboleh angkat...ape yang ada atas meja makan jela...kalau ada air je..minum jela...buat2 macam puasa...YA ALLAH...hinanya diorang layan mak sendiri...yang menantu 2 nak jadi ape?nak jadi hantu ke???......

Aku pulak nak tanya..."habis..kalau nenek nak mandi...sape tolong?nenek tido kat atas..bilik air kat bawah..."..nek minah jawab.."nenek mngesot long..sapelagi yang nak diharap...semua xnak datang tengok..."...sakitnya hati aku bila tau sume ni...aku pon bangun dari sisi katil nek minah dan jengah ke tingkap...aku tengok..wah2...bukan main lagi korang kan...suke2 kat umah...main kejar2 dengan adik2...(cucunya nek minah)...ape salahnya kalau datang sini tolong kemaskan sikit2 umah nenek sendiri...ni tak...buat umah nenek korang cam xwujud je kan!!....kalau 2 adik aku..dah lame dah..kene jerit dengan aku...huh!!

Hati masih xpuas dengan kata2 nek minah...aku minta izin nek minah nak basuh cawan yang kami minum dekat singki...aku pon turun sambil mata ni melilau tengok rumah...ape yang mampu aku buat .."juz" geleng2...xtau nak cakap ape dah...hemm... sampai kat singki...aku tengok...bertingkat2 pinggan dan periuk yang xdibasuh..aku bukak tudung periuk 2...dah basi sume..busuk jangan cakap la...pinggan makan yang aku kira ada lauk sup kentang...dah "berbulu" dah...menyirapnya aku tengok...ape punya manusia la anak ngan menantu nenek ni...xada otak ke korang ni???nape buat nek minah cam ni?ape yang korang dendam sangat dengan dia tu???...

Tak sampai hati aku nak biarkan sume tu...aku tolong la basuhkan...naseb baik ada sabun kat situ..kalau xda..entah2 aku dah lempar dah pinggan2 tu kat depan umah diorang gaknye.....siap je basuh pinggan dan periuk2 busuk tu...aku naik atas balik...duduk kat nek minah...urut2 tangan dia...dia senyum bile aku buat cam 2...mungkin dah lame xd orang urut dia... mama pulak urut kaki dia guna minyak TYT...suasana sepi,,,,,,,,,,,,,,bagi memeriahkan suasana yang menggeramkan hati tu...aku tanya..."nek...sapela yang tolong urut badan nenek ni bile nenek sakit2?".....nek minah jawab..."kadang2 cik din kau...kadang2 anak yang duduk kat .........(dirahsiakan)......tapi tulah...baru suruh picit...dah "distop" picitnye...katenya penat baru balik keje...dah tu nenek ni yang disalahkan sebab suruh picit..."anak2 kata nenek ni manja sangat..."sikit2 suruh picit...mak tu bukannya buat kerja ape pon...."...

Apelagi...bila anak2 dah berbunyi....nenek pon kate la...xpelah...kau balik la rumah...pegi brehat...nanti malam datang sini ye...antakan mak nasi dengan lauk sikit...lapa pulak mak rase".....anaknye jawab..yelah...tapi bila dah malam...tunggu punya tunggu...xdatang2 jugak sampai esok pagi....nenek pon tido jela dengan perut yang "berkriuk2"...(lapar)...dia menyengeh kat aku...aku pon sambut sengehannya tu tanda aku jage hati dia...tapi aku tau jauh disudut hati dia...dia sedih bila anak2 buat dia macam 2...endah xendah je...kalau dulu...seorang ibu sanggup berjaga malam semata2 nak menyusukn anaknya yang kebulur nak susu 2..sembilan orang lagi taw..ni nak jage 1 ibu pon xboleh ke????

Kebetulan kami datang bukan dengan tangan kosong...kami ada bawakan sikit lauk turi yang kami masak petang tadi sebelum datang umah nek minah....ada sikit kek..ada sikit pisang tanduk goreng...kami hidangkan depan mata nek minah...kami suruh dia makan time tu jugak...kami tau dia mesti lapar tu....diam sejenak kerana makan;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;ok sambung balik...nek minah cakap...sedap daun turi ni..."xpait"...kami senyum je...nek minah makan...selera kami tengok...hemm...kesian nenek...ni ke nasib nenek di waktu tua?????...*ku berbicara sendirian didalam hati*.....teringat aku pada nenekku sendiri...nek timah...nenek yang sangat kusayang.....huuuuuu......

Selesai makan....aku sekali lagi basuh pinggan yang nek minah gunakan tok makan tadi...di singki..aku t'pikir...nak je aku amek nenek bawa dok umah aku...tapi sapelah aku ni..hanya manusia berpangkatkan cucu yang tiada ikatan darah sekalipon....usai saja pinggan dibasuh..jam ditangan ku intai...dah pukul 6.50ptg....nak maghrib dah ni....aku mesti bagitau mama...naik je atas ku bisik di telinga mama yang kita perlu beredar sebelum maghrib....mama faham dan ucapkan kata "jap" dalam nada berbisik padaku....aku faham mama masih xpuas lagi berborak dengan nek minah....

Tapi masa xmengizinkan.....sebelum kami pulang...mama susun kata elok2 sebelom cakap dengan nenek...mama minta nek minah jage kesihatan..jangan lupe makan..walaupun kami tau mungkin lepas ni dia susah nak dapat makan dari anak2...nek minah angguk je...nek minah sempat pesan kt mama..."kalau ada masa..datang la sini lagi K...ada orang nak bual2 dengan makcik,nanti lain kali datang bawa anak2 sekali...along pon jangan serik datang sini ye..."...aku senyum padanya...xmampu ku nak berkata2...kerana aku tau...tekak aku dah mula serak sebab nak nangis....(sensitif orang kata)...huhu.....

Kami melangkah keluar dari umah nek minah dengan perasaan yang sayu dan hampa....sambil berjalan menuju ke kereta...kami terpandang ada mata sedang memerhatikan kami...sampainya didalam kereta aku tanya mama..."mama..sape tadi 2 yang tengok kita tadi???"...mama cakap..."2 la menantu nek minah...bininya cik din"...ooooooo.....tapi kok...pandangnya macam xsuke je...hemmm lantak kamu ler nak pikir ape pon..yang penting tadi nenek dah kenyang...senang hati kami...:-).....*isteri cik din memang xsuke tengok mama...emm mungkin dia tau dulu mama pernah cintan cintun dengan laki dia gaknye....ah!kisah silam buat ape nak dikenang lagi.....

Didalam kereta....aku hanya membatukan diri...mama pon sama.....tapi tibe2...mama bersuara...nanti mama dah tua..dah xboleh jalan..macam nenek tadi...jangan la korang adik bradik buat mama macam 2...sedih hidup ni bila anak2 xherankan mak bapak sendiri....aku nak jawab tapi aku dah nak nangis...aku ambik beberapa saat untuk "relaxkan" hati aku...dan aku jawab..."mama...kitorang janji kitorang xkan buat cam 2 ma...tergamak ke kitorang nak buat mama cam 2...pastu aku diam...mama xjawab pon...dalam diam aku b'pikir...Ya ALLAH...tunaikan la janji ku pada mama...jangan sampai aku dan adik2 mungkir dengan janji ini.....amiin...(dalam hati).....

Sebelum kisah yang kurungkai ini diakhiri....sedikit pesanan buat anak2 di luar sana termasuk kami adik beradik....
1)Jangan kalian lupakan jasa orang tua kita terutama ibu yang dah hamilkan kita 9bulan 10hari..
2)Jangan kalian buang ibu kamu dari hidup kamu kerana pasti hidupmu xakan mendapat berkat..
3)Jangan perlakukan ibumu seperti "sampah" dan pengemis yang meminta kasih sayang dan belas kasihan dari   darah daging sendiri...
4)Ingatlah anak2...Allah menyuruh kita meletakkan ibu kita di tempat yang sangat mulia..hinggakan darjatnya diangkat hingga 3kali berbanding ayah...
5)Peringatan untuk anak lelaki...WAJIB keatasmu untuk menjaga segala kebajikan ibumu walaupun engkau telah berkahwin...
dan yang terakhir....
6)Ingatlah bahawa "SYURGA DIBAWAH TELAPAK KAKI IBU"...redhanya ALLAH terletak pada redhanya ibu dan bapa...

Beringatlah kalian....sayangi ibu kita selagi mereka masih ada...jagalah dan semailah cintamu selagi ALLAH mengkehendakinya...ambil lah iktibar dari kisahku ini...jadikan sebagai pedoman dan semangat agar kita tidak leka dengan tanggungjawab kita sebagai seorang anak...insyaALLAH..........
Sampai disini dahulu coretan warkahku buat tatapan kalian yang kusayangi....WASSALAM............
SEKADAR HIASAN....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan