Selasa, 30 Ogos 2011

~KU MERASAKAN KEKURANGAN DALAM TIAP2 SYAWAL~

ASSALAMUALAIKUM SEMUA.......:-))..

1 Syawal adalah merupakan hari yang sangat bermakna bagi semua orang..bukan??..yup!..pasti itu jawapan bagi semua orang bila mereka ditanya...malam raya pasti kita semua akan kedengaran bunyi mercun2 yang rancak berdentam dentum kerana dimainkan oleh kanak2..dan xkurang juga oleh orang dewasa...terkadang hati ini rasa seperti mahu marah dan geram bila mendengar bunyi mercun yang bisa menggugurkan jantungku....

TEEEEEEET....ha..diam kejap sebab aku kehilangan idea la..hehehe..kacau tol adik ni la..time2 ni la dia nak main game bola kat dalam bilik aku...hilang sikit "feel" aku..haha..ah lantak kau la dik..kau teruskan dengan game mu itu..dan alongmu tetap ingin teruskan dengan nukilannya...ceh!!geli jek..hahahaha....

Kita "start" balik dengan mood awal2 tadi okey...heheeh...ok camni..tiap kali raya aku pasti sukar untuk mendapatkan keceriaan raya itu...entah kenapa aku jadi begitu..."entah mengapa..kali ku coba...amboii..nyanyi lak aku ni..haha.."...keluargaku dua2nya berasal dari kluang...jadi tiap kali raya tidak kemana la perginya..tup2 kat situ jugak aku pergi...xpernah nak keluar dari daerah ni...aip!!..bukan tujuanku untuk mengeluh..cuma aku merasa sedikit keinginan untuk beraya bersama keluarga di daerah yang lain..

Tapi apa boleh buat..dah tertulis mungkin..aku harus beraya di kluang jugak..xpelah..aku terima saja..mungkin jika DIA mengizinkan...suatu hari nanti mungkin aku berjumpa dan memeterai janji dengan jejaka yang tinggal luar dari daerah aku kan...?..hehe..jauhnya aku pikir..ah sudah2..jangan nak mengarut ye mai oii..hehehe..hemm.."(termenung memikirkan sesuatu yang entah apa "pointnya").......

Hatiku masih tidak ceria walaupun raya telah bertandang pagi ini..jiwaku seperti diganggu dengan satu perasaan yang entah apa2 je...di rumah makngah ku..sebuah keluargaku dari belah pakteh telah menunggu ketibaan kami untuk memulakan resepsi pagi raya...tapi seperti biasalah..kami sekeluarga xsah jika xkeluar dari rumah pada waktu hampir2 mencecah ke tengah hari..mungkin ini "trend" keluarga kami..haha...

Setelah siap semua persiapan dirumah..baik dari segi makanan,tempat berhidang dan xlupa juga pada biskut2 raya yang telah ku buat dengan sepenuh tenagaku...aku buat biskut pon sebab ada orang yang tempah..lau tak..mungkin aku xkan buat kot...haha..tapi aku bersyukur yang tidak terhingga kepada MU YA ALLAH...berkat MU..aku berjaya memperoleh ganjaran yang bisa kukatakan cukup lumayan bagiku..ALHAMDULILLAH....

Bayaran bagi biskut raya telah kuterima daripada tukang tempah..namun hati masih belom ceria walaupun aku melihat banyak wang di genggaman tanganku...kenapa ya???aku juga bingung...entah apa yang aku perlukan sebenarnya...huuuuuuu....siap semuanya kami sekeluarga pun berangkat ke rumah makngah yang terletak di KG MELAYU...tapi masuk sahaja ke ruang pagar rumah,,kami lihat pakteh sekeluarga sedang tidur..mungkin mereka "kecapekkan kali ya"...ha..kuar dah loghat indon aku..kakakakah...

Salam diberi kepada tuan rumah...bingkas mereka bangun..rasa kasihan menerjah ke jiwaku tatkala mengganggu mereka yang sedang lena ketiduran di ruang tamu...tapi apa boleh buat..aku nak masuk rumah dan makan nasi minyak makngah...hahahahaha...makan je keje aku ni ye...habis..dah lama xmakan nasi minyak taw...heheh...

Aktiviti makan pon bermula..semuanya makan nasi minyak tu,,sedap la jugak..tapi mama masak lagi sedap...heheheh..dah makan nak komen2 lak ye...tau nye makngah...xke naya aku kena balon dengan kata2 dia yang sangat "pijar" tu...hahaha...apa pon..tq makngah masakkan nasi minyak...:-)..selesai makan...kami bungkus2 lauk yang makngah masak untuk bawa balik sebagai tanda pertukaran lauk...heheheh..."sistem barter"...

Aku duduk sebentar dimeja depan sambil mengunyah peyek...tapi saat inilah yang sangat menghibakan aku walaupun tidak ku tontonkan di khalayak ramai...aku pasti teringat wajah arwah nenek bila aku nampak peyek...dahulu semasa hayatnya..nenek paling suka makan peyek tumbuk hasil buatanku...sebab nenek dah xd gigi...aku lah cucu setianya yang sering menumbukkan peyek kacang tanah bila dia nak makan...nenek..mai rindu nak tengok kunyahan nenek...mai rindu nak tengok nenek senyum bila hanya menampakkan gusi je...mai rindu bila tiap kali mai berseorangan dengan nenek..nenek pasti akan menepuk2 belakangku sambil memberi nasihat yang sangat berharga buatku....

Nenek suka bercelotah yang entah pape..tapi celotehan itulah yang membuat mai makin sayang pada nenek...mai layan je apa yang nenek nak..apa yang nenek cakap...semua mai dengar dan mai senyum agar nenek tahu yang mai sayang nenek...mai terlalu rindu nenek...dulu..nenek selalu masak kan mai lauk ringkas...kacang dal masak air manis...mai paling suka lauk nenek yang ni...dan tiap kali mai makan...mai nampak nenek senyum sembunyi2..mungkin nenek gembira bila ada cucunya yang nak makan lauknya yang ringkas ni...

Bila nenek dah xd..mai ase separuh hidup mai hilang nek...dulu..bila ada khutbah jumaat kat tv..mai suka baring kat riba nenek..nenek  rajin mengelus rambut mai..sampaikan mai boleh terlena diriba nenek...tapi sekarang...sapa yang nak jadi bantal mai nek..sapa yang mai nak layan celoteh2  cam nenek dulu...nenek rajin dengar apa je yang mai cakap..masalah mai..problem mai dengan papa..nenek dengar je walaupun terkadang nenek jadi marah dengan sikap papa pada kami...

Tapi nenek lebih makan asam garam dari mai kan nek...?..nenek lebih "expert" dalam hal2 camni...mai masih perlukan nenek..kadang2 mai rasa berat hati nak luahkan ape je masalah mai kat mama...sebab mai tau mama penat keje...mama dah penuh dengan masalah kat tempat kerja..dengan perangai bos yang "bossy"...yang suka tengking2 pekerja...mai perlukan tempat untuk mencurahkan semua masalah yan mai ada nek...mai takut mai xmampu nak simpan lagi....

Nenek...andaikata mai boleh buat nenek ada kat sisi mai lagi..pasti mai gembira sangat..tapi apakan dayaku sebagai hamba...aku xboleh menolak ketentuan ALLAH...yang pergi tetap pergi..yang hidup perlu meneruskan hidup...tapi kerinduanku pada nenek xmungkin akan pergi walaupun nenek dah tiada dekat mai lagi...mai akan sentiasa merindui nenek hingga ke akhir hayat mai...neneklah nenek yang paling mai sayang....tapi..mama juga orang sangat mai kasihi dan mai cintai...

Fuhhh..jauhnye aku menyimpang...dari nak cerita pasal raya..habis semua cerita tentang nenek aku lontarkan...tapi...realitinya dan hakikitnya...heheh sama jela...inilah yang aku rasakan tatkala aidilfitri menjelma dalam hidupku...aku pasti terkenangkan nenek dan canda tawanya...xmungkin dan xakan ku lupuskan dari ingatanku...tapi...apabila berdepan dengan sedara mara serta keluargaku sendiri...pasti aku akan berlagak gembira dan riang..aku akan penuhkan suasana dengan senyuman dan gelak tawaku...semua ini kulakukan agar semua orang tahu yang aku "hepy"...namun jauh disudut hati aku...jiwaku ingin menangis tatkala kakiku menginjak di rumah arwah nenek yang kini didiami oleh makngah.....

Nenek...jika tiba masa mai nanti...mai ingin sangat jumpa nenek...mai ingin seperti dulu...walaupun kita mungkin sudah tidak berada di alam yang sama...hemm...tapi sebelum itu berlaku..aku senantiasa berdoa padaNYA...izinkanlah aku agar dapat aku langsaikan segala hutang2ku pada mama yang telah bersusah payah membesarkan aku..dan mendidik aku  hingga ke hari ini...pengorbanan dan cinta mama juga pasti akan ku balas suatu hari nanti...InsyaALLAH....

Hemmmmmm.....sahabat2 ku sekalian....aku sangat perlukan sahabat yang bisa memahami ku dan menjadi tiang kekuatanku pada bila2 masa saja...tidak mungkin ku terima andai kata kalian berani mengguris perasaan dan hatiku...aku xmampu lagi kerana hatiku sudah terlalu banyak luka yang diwujudkan sendiri oleh keluarga terdekatku...jadilah kalian sahabat yang menyenangkan bagiku dan jangan kalian menyusahkan...

Aduuuuhaii..lelah juga ya bila kita harus mengerah otak untuk putar kembali masa silam..tapi masa silam jugalah yang telah menjadikan aku matang...baiklah..mungkin cukup sampai disini dahulu rentetanku buat diari "onlineku"...:-)...sebelum aku mengakhiri nya...ingin aku mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI DAN SELAMAT MENYAMBUT HARI MERDEKA...Maafkan semua salah silapku andai kata ada perkataan dan tingkah lakuku yang menyakitkan hati kalian selama ini..halalkan semua makan minum along dari hujung rambut sampai hujung kaki mama..along tau banyak dosa along dah buat kat mama walaupun mama selalu cakap...mama xpernah marah anak2 mama...semua mama sayang...perkataan ini yang selalu ku sematkan dijiwa sebagai penguat hidupku...LAST2...aku sayang sahabat2 aku...dan aku sentiasa doakan korang berjaya dengan apa yang korang buat sekarang....

SALAM SAYANG KUUCAPKAN PADA MAMAKU DAN ADIK2 KU...TERUTAMA NENEK KU HAJAH FATIMAH BINTI HAJI ABU BAKAR....KALIANLAH SUMBER INSPIRASIKU DI DUNIA...................
~~~WASSALAM~~~ 

4 ulasan: