Rabu, 4 Januari 2012

~NASI MINYAK ALA2 NASI HUJAN PANAS~

Assalamualaikum semua sahabat2 ku....hope korang sihat sepanjang tahun 2012 ni ye....:-)




Hai korang sume...malam2 ni aku teringin lak nak share resepi nasi minyak ala2 hujan panas...nasi minyak ni pon aku masak dengan mak aku time angah balik cuti....Adik aku yang nombor dua ni dia sekarang belajar kat Universiti Malaysia Perlis(UNIMAP)...dia amek kos "kejuruteraan mikroelektronik"...aku sendiri pon xberapa nak faham ape benda la kos 2...tapi yang aku faham orang cakap blaja pasal cip2 komputer la...ahh!!...ape2 jela...yang penting..aku dan kuarge aku mendoakan dengan penuh harapan supaya angah berjaya dalam pelajaran dan boleh menggenggam segulung diploma...diploma gitu...hahah....

Yelaa....aku ni kurang pandai...belajar pon takat form 6 jer...2 pon result aku xberapa baik la...thats why la aku terperuk jee kat umah ni..hemm...dah macam2 keje aku lamar..tapi 1 pon xsudi nak terima lamaran aku ni...mungkin sebab aku kurang pengalaman dan orang tengok aku cam "bawang" je kot...2 yang diorang xnak layan aku ..huh...xpe2...aku akan cuba buktikan 1 hari nanti aku dapat keje gak!...so..buat masa ni aku keje kat umah jela sorang...bukan aku tanam anggur oke...aku buat bisness aku sendiri yang kurang nak popular 2...

Nak tau ape...ha...aku berkebolehan membuat bakeri...seperti pizza...roti manis...nasi2 berlauk...pastri2 cam tart telur..cheese tart..cream puff...macam2 lagi...pastu aku boleh buat biskut raya...lagi time raya..aku amek oder orang...sape2 yang malas wat biskut raya 2...meh oder ngan aku meh...heheeh...ceh!...bajet terer je dalam bisness padahal modal kurang....haha...2 la masalah aku...modal susah nak cekup...kalau la ada yang sudi sponsor modal...alangkah hepinye aku ni...aku ada impian taw...aku nak bukak 1 kedai kek serbaguna...dalm 1 kedai tu ada jual makanan2 bakeri dan ada restoran makanan sekali...so...sume orang bole pilih..nak makan bakeri or makanan berlauk...wah...tinggi no impian 2...entah tercapai ke x...hahaah....oit3....kelaut dah aku ni....tadi kan nak cite pasal resepi nasi minyak aku....sory ea kawan2..hehehe....

Oke...ni bahan2 mentahnya...:-)

  • Bawang besar----> 6/7 biji(amek sebiji untuk hirisan)
  • Halia ----> seinci/sebesar ibu jari korang(amek sikit untuk hirisan)
  • Bawang putih ----> 4 ulas 
  • Serai ----> 3 batang(besar),4 batang(kecil)
  • Air paip ----> 7/8 pot
  • Beras ----> 7/8 pot jugak
  • Susu cair ----> 2 cawan
  • Air stok ayam ----> air rebusan kaki ayam-(sila ukur hingga dapat 1 pot)
  • Kiub pati ayam/ajinomoto ----> kiub[2ketul],ajinomoto[suke ati korang la]
  • Kismis dan badam ----> ikut yang korang suke ye
  • Minyak masak dan margerin ----> secukupnya
  • Garam dan gula secukupnya


Oke sekarang cara nak masaknya....:-)

  • Firstly..korang masukkan minyak masak dan sedikit margerin dalm periuk yang digunakan.
  • Tunggu panas dan korang tumis dulu hirisan bawang besar,halia yang diambil sedikit tadi.
  • Selepas naik wanginya...korang tumis pula bahan2 seperti bawang besar,bawang putih,halia dan serai yang telah di blender(blender taw bahan2 2...jangan xblender plak..mentang2 aku xpesan).
  • Tunggu dia naik minyak dulu..lepas tu korang masukkan pula air stok ayam(rebusan kaki ayam tadi)..air stok ayam ni akan buat masakan korang bertambah "UMMPHH"..hahaaha...
  • Then....masukkan susu cair dalam periuk yang dah ada sume bahan2 tu...tunggu sat na...
  • Pastu korang dah boleh masukkan beras dan air paip...
*Perlu di ingat ye...jika beras anda 7 pot maka air paip juga harus 7 pot...ini kerana jika tidak..nasi anda akan menjadi tidak stabil...mungkin keras atau lembik..dan 1 lagi..oleh kerana ada air stok ayam tadi sebanyak 1 pot...haruslah korang kurangkan 1 pot air paip tadi dan gantikan dengan 1 pot air stok ayam ni...paham x ni?xpaham tanya aku nanti..

  • Tunggu sampai nasi tu tanak dan kalau korang nak bagi wangi..pergi cari daun pandan 2,3 helai..
  • Selesai tanak..korang perlu masukkan pula kismis dan badam kedalam nasi...kismis dan badam ni masuk lambat supaya kismis xhancur dan badam xhilang teksturnya...paham ye...jangan masukkan awal2 sebelum nasi tanak...xsedap nanti..
  • Pastu tambah la sikit warna2 yang korang nak..(ni yang aku panggil ala2 nasi hujan panas..nasi minyak mana ada warna..dia plain je,,aku saje tambah sebab nak bagi seri)..:-)
  • Bila nasi dah tanak dan siap dimasukkan kismis,badam dan warna...korang kena timpa tutup periuk nasi tu dengan mangkuk lesung batu(untuk mematangkan nasi dengan lebih baik dan lebih sempurna)
  • Jangan lupa plak letak garam dan gula serta parasa yang dibenarkan..hahaha
  • Selesai masak...korang dah boleh makan...lauknya suka hati korang la nak makan lauk ape pon...resepi lauknye nanti aku upload lagi ye...dah malam ni..aku ngantuk....
*Selamat mencuba...rajin2 sikit masak tu..senang orang nak buat calon...hahaha..gurau je...nite Assalamualaikum semua....:-)..sory la..gambar nasi minyak aku dah habis la..xsempat nak amek..hehe..bye...xpe2..aku share gambar nasi minyak yang aku goggles la ea..hehe
sedapkan...
nasi minyak aku lebih kurang gini la..cuma aku punya nasi ada badam dan kismis..hehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan