Jumaat, 20 Januari 2012

~TOPPING GANACHE~

Assalamualaikum semua....

Hai hari ni aku nak share resepi untuk topping coklat atau orang panggil "ganache"...istimewa sikit nama dia kan?..hehe....ramai juga yang tanya kat hp,kat email camner cara dan bahan nak buat coklat ganache ni...aku pon xtau mule2...then aku buat researh kat tenet laa...kat buku resepi laa...lastly...aku try resepi kuarge aku...baru jadi....:-)...susah sebenarnya nak buat kerja dari dapur ni...tapi kalau ada kemahuan dan azam...pasti boleh....aku yakin boleh....hehehe...

First time aku buat choc ganache ni keras kau...xjadi langsung...malunye nak bagi kuarge makan....kali kedua,ketiga ,keempat dan kelima pon xjadi....and....yang terakhir ni....baru la nak menjadi....baru hepi rasa taw....bile kite buat sesuatu kerja dan ianya menjadi...kita akan rasa kebahagiaan tu....kepuasan yang dikecapi xternilai harganya...sape yang pernah cuba je akan rasa ape yang aku cakap tu...:-)...mai cini aku nak kongsi resepi ni....senang je...budak tadika pon boleh buat kot....:-)......

Bahan-bahan :-
 - 50 gram butter / margerin (pakai butter lebih cantik)
 - 4 sudu gula perang atau gula pasir (nak pakai madu pon boleh gak)
 - 125 gram susu segar / susu cair / susu coklat segar
 - 100 gram coklat masak / serbuk koko
*(coklat masak dan butter perlu dipotong kecil agar mudah cair)

Cara-caranya :-
 - Pertama sekali..gunakan kaedah double boiler ye sayang...(harap2 sume tau ape itu double boiler ye)hehe..
 - Kedua..satukan semua bahan2 tu dalam mangkuk atau sape yang ada kuali hitam yang mahal 2 boleh la         
   guna ye..aku xtau nak sebut nama kuali hitam yang xmelekat 2...hahaha...
 - Ketiga...gunakan api yang perlahan dan kacau sampai pekat ye..kacau sampai sebati semua bahan...
 - Keempat...tutup api dan kacau rata,tunggu suam sikit baru tuang atas kek..pastikan kek tu sejuk dulu ye...

Oke la....2 je bahan2 dia...senangkan...pasni kalau ada besday adik beradik ke...boyfren ke gurlfren ke...bole la buat sendiri...xpayah nak beli2....kite beli pon...belum tentu benda2 yang digunakan halal...aku bukan nak burukkan orang...tapi ni la hakikat...aku pasti ramai yang setuju dengan cakap2 aku ni kan....hemm...:-)... akhir kata...teruskan dan selamat mencuba...usaha tangga kejayaan...wah!..dah macam kat sekolah pulak ye..hehe....nite sume....akan datang aku cite benda lain ye....love u all...........sebelum tu...aku ada google gambar kek bercoklat ganache ni....korang lihat la ye....
lebih kurang camni laa..
coklat meleleh tu yang dila suke tu..hehe..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan