Rabu, 4 Januari 2012

~PEMERAMAN REMPAH2 AYAM BAKARKU~

Assalamualaikum semua......

Ha...petang ni aku nak share resepi ayam bakar buatanku sendiri....ayam bakar ni lah yang aku makan dengan nasi minyak ala2 nasi hujan panas tu...sebenarnya kalau korang nak makan nasi minyak dengan ayam masak merah ke...dengan ayam masak kari ke...apa2 jela...asalkan korang suka....aku buat ayam bakar ni sebab angah balik...sebab dia suka ayam bakar...bukan dia sorang je tapi kami sekuarge...memang menggemari ayam bakar..nak beli mahal pastu dapat sikit je,so buat sendiri lagi puas...hehehe...memang sedap...try la..tapi kalau korang ada resepi yang best lagi...buat la..aku just share resepi yang aku buat sendiri je....oke2...jom tengok resepi ni...simple je....

Bahan2 rempah untuk ayam.....:-)

  • Bawang besar - 2 biji
  • Bawang putih - 2 ulas
  • Serai - 2 batang
  • Lada kering - segenggam/dua genggam (kalau nak pedas letak lebih sikit)
  • Gula dan garam - secukupnya
  • Sos cili - secukupnya
  • Sos lada hitam - secukupnya
  • Lada hitam - 2 sudu besar (tumbuk halus)
  • Jintan manis,jintan putih,ketumbar - secukupnya
  • Ayam (anggaran 12 ketul..jika nak lebih bahan rempah perlu ditambah lagi)
  • Air paip - secukupnya untuk blender bahan2 di atas
  • Kicap manis - secukupnya
  • Serbuk kari dan kunyit - secukupnya
Cara2 membuatnya.....:-)

  • Blender semua bahan di atas bersama air paip tadi kecuali gula,garam,kicap,sos lada hitam,serbuk kari dan kunyit dan semestinya ayam..hahaaha...xkan la ayam pon korang nak blender kot...hehe...
  • Dah siap blender semua 2,sila la perap ayam tadi selama 1 hari/setengah hari je (sebab malas nak tunggu)...jangan lupa lumurkan sekali serbuk kari dan kunyit,garam,gula,kicap dan sos lada hitam kat badan ayam 2...
  • Keesokkan harinya,susun atas dulang pembakar dan bakar sampai masak...aku bakar kat oven je..sape yang ada tempat pembakar sate 2...sila la guna ye...
  • Sape yang nak letak madu..letak la sendiri...
*Oke siap dan selamat mencuba...ni ada sikit gambar yang sempat aku snap tadi sebelum aku bakar dalam oven....saksikan....
ni sebelum bakar dan agak berkuah sebab kami suka...:-)

ni separuh bakar...aku kuakan jap sebab nak snap gambar,hehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan